De fundering van jouw sociale media: eigenaarschap

Als je ‘sociale media wilt doen’, zorg dan ervoor dat je eigenaar blijft van je premium content èn links die daarnaar verwijzen.

Sociale media kan je vaak de ‘cloud’-versie van content noemen. Met content bedoel ik: berichten, fotos, video, etc, die de waarde van jouw merk verhogen. Bedenk je maar eens: door communicatie en inspiratie op kanalen als Twitter, Facebook en Flickr, creeër je content: jouw berichten, jouw fotos, jouw vragen en discussies, jouw videos, etc. Nu is de vraag: waar ‘woont’ die content? Antwoord: ‘op het web’, of ‘bij Facebook’, ‘in de cloud’, dus niet binnen jouw bedrijf, op jouw website, of in jouw online archief. Voel je al nattigheid?

Jouw content, jouw social content, sociale netwerk en google

Laten we nu een wolk vormen om een modern merk. Zo heb je de websites, je serviceteam en callcenter, twitter.com voor berichten en vragen, wellicht een ‘social media perberichten service’ waarnaar links vanuit de media staan, een youtube kanaal met commercials, een Hyves met ‘fans’ en nog meer berichten. Al met al een mooi pakket van sociale netwerken en sociale media platforms. Om die wolk ‘hangt’ natuurlijk ook Google met zoekresultaten naar alle sites wijzen en daarbij ook nog resultaten naar iedereen die verwijst naar jouw content. Denk daarbij aan mensen en bedrijven die verwijzen naar persberichten, video’s en jouw berichten ‘retweeten’ of quoteren. Dat is dus een wolk met als kern jouw merk, daaromheen jouw primaire communicatie, daaromheen jouw sociale netwerk- en mediauitingen en daaromheen google met daartussen iedereen die verwijst naar jouw uitingen.

Content ‘woont’ binnen jouw domein en ‘logeert’ bij sociale domeinen

Goed, laten we nu -hypothetisch- youtube.com overnemen door Time Warner, die vervolgens voor commerciële partijen geld vragen om video’s te plaatsen. Of laten we het sociale netwerk voor klanten uit jouw branche opheffen omdat de aandeelhouders de bandbreedte niet meer kunnen betalen. Dan heb je een wolk met een gat erin! Is dat erg?

Is het in zo’n geval erg als jouw content ergens anders ‘woont’ dan op jouw eigen sites of domeinen? Nou, niet persé, maar realiseer je dat je daarmee jouw ‘lange termijn online relevantie’ in gevaar kàn brengen. Veel sociale netwerken zijn immers niet voor altijd succesvol en velen sneuvelen, worden opgekocht, verdwijnen achter een ‘pay wall’, of veranderen hun verdienmodel. Na het verdwijnen of veranderen van zo’n platform verdwijnt daar ook jouw content, tenzij je een stabiel alternatief bied! Dat kan je doen door de content te verspreiden over meerdere sociale netwerken en door premium content ook op jouw eigen domein te plaatsen.

Met eigen links gaat er niets verloren.

Stel dat je een backup heb kunnen maken van je ‘tweets’, videos, of ‘discussies’, dan nòg wijzen de links van Google en al die leuke fan-blogs in het luchtledige! Dus iedereen die in een blog, website, of wat dan ook verwijst naar die gevatte quote op twitter, of de reactie op een belangrijke klantvraag op social press release platform 3, of die leuke campagne video is die content ook kwijt!

Als je jouw persoonlijke of merkcommunicatiestrategie baseert op bijvoorbeeld Twitter, dan is het goed om te realiseren dat alle tweets een kort leven beschoren zijn. Bij twitter is het archief niet oneindig, veelal zijn tweets ouder dan drie maanden niet makkelijk terug te vinden. Stel dat je Flickr.com gebruikt om jouw productfotografie, of beurzen en events vast te leggen en de eigenaar van Flickr (Yahoo!) stopt de service omdat ze er geen verdienmodel bij kunnen vinden, dan gaan al de links die jij en al jouw fans ernaar heb gemaakt weg. Ook de indexaties door Google en Bing verdwijnen. Er komen geen verhuisberichten á la “Deze foto woont nu op jouwwebsite.nl/productplaatje.jpg”, maar ook de discussies over de visual, reacties op jouw tweets verdwijnen allemaal. Het kan zijn dat een deel van de populariteit en de door google berekende relevantie van jouw website veroorzaakt wordt door het doorlinken vanuit dergelijke platforms. Die zijn dan ook weg!

Hoe maak ik mijn sociale media toekomstbestendig?

Goed, genoeg hel en verdoemenis. Hoe kan je voorkomen dat jouw positieve reactie op de sociale media (participatie) ook in de toekomst zijn waarde behoud, ondanks de vluchtige aard van sociale media en haar netwerken.

Twee belangrijke plannen: wees eigenaar van de relevante content: zorg ervoor dat al jouw premium content ‘logeert’ op de diverse sociale netwerken, maar ‘woont’ op jouw eigen website. Neem het verspreiden van product informatie, of het laten blijken van jouw domeinkennis als voorbeeld. Daarvan wil je dat links wijzen naar een plek die jij kan controleren. Als je een verwijzing maakt, maak die dan naar jouw domein en laat het vanuit daar mogelijk het te delen via diverse sociale netwerken.

Het tweede punt: wees eigenaar van de link! Het is goed om korte webadressen te gebruiken om te verwijzen naar jouw product, bijvoorbeeld: http://bit.ly/jouwnieuweproduct. MAAR nog even een voorbeeld van een realistisch scenario: wat nu als meneer Gaddafi verbied dat het ‘.ly’ (de domein-extentie van websites voor zijn land Libië) gebruikt kan worden voor de bit.ly adressen-verkort-service? Daarmee zijn alle verkortte links naar jouw waardevolle informatie verdwenen! Ook de korte adressen die zijn doorgegeven via de diverse sociale netwerken! Die wijzen allemaal naar niets! Gebruik dus zoveel mogelijk eigen (korte) adressen op belangrijke communicatie kanalen. Die ‘shortcuts’ kan je eventueel na een migratie ergens anders naar verwijzen. Het kan zelfs helpen om een eigen ingekort domeinnaam te gebruiken (google.com heeft bijvoorbeeld goog.le in gebruik voor extra korte links).

Bottomline? Wees zuinig op jouw content, maar schuw sociale media niet!

Bottomline? Wees zuinig op content, maar schuw sociale media niet! Gebruik sociale media om je relevantie netwerk te versterken, maar wees bewust dat jouw publiek kan verschuiven naar andere netwerken, of het sociale netwerk kan zijn voorwaarden/ bestaan veranderen.

Ik zeg dus niet: trek je terug van alle sociale media platforms, maar bedenk je wat je wilt bereiken en in hoeverre het jouw merk op de lange termijn gaat helpen. Content is immers jouw investering in een groeiend merk en basis voor goeie PR. Als je de investering maakt in een sociaal netwerk, zorg ervoor dat jouw investering evenredig is aan die van het bedrijf achter het sociale netwerk. Bied mensen de mogelijkheid een blijvende verwijzing te maken naar jouw content, een verwijzing waarover jij controle heb. En bedenk dit: is de conversatie en support rond mijn content even waardevol als de content zelf? Misschien is het garanderen van die conversatie ‘tot in de eeuwigheid’ ook het overwegen waard!