hoe luister jij podcasts?

Ik ben nu een podcast aan het luisteren van Gilmore Gang. Ik heb het gevoel dat podcasts een soort informatiestromen aan steroïden zijn:puur, snel hoge kwaliteit, je wordt er groter van ;-). Podcasts zijn daarom veel anders dan radio en televisie.

Dit is natuurlijk geen super moeilijke ontdekking, maar een wel belangrijke. Ik kwam erachter dat ik een podcast een stuk ‘terugspoelde’ om een passage nog eens te horen wat ik miste omdat ik er even niet met mijn hersens bij was. Dat doe je zelfs met opgenomen TV of radioprogrammas niet.

Podcasts worden vaak gezien als radioprogramma’s gevangen in een MP3 (geluidbestand), maar de producers claimen bij hoog en laag dat er belangrijke verschillen zijn. Een van die verschillen is dat de producer en de luisteraar een intensieve(re) relatie hebben. Ze communiseren, er worden wensen ingewilligd, aangevraagde onderwerpen aangesneden en het belangrijkste: mensen worden actief lid van een podcast, ze kiezen ervoor om de podcast te luisteren. Niet omdat het programma toevallig langs komt.

Ik denk dat ze gelijk hebben. Podcasts worden ook vaker gebruikt als middel om informatie over te brengen. Voor vakgenoten informatie (uitleg en meningen) in een MP3 stoppen, omdat er vraag naar is, of omdat jij het belangrijk vind. Daarom zijn de podcasts ook waardevoller en daarom worden ze ook niet verwatert naar vormen die commercieel aantrekkelijker zijn omdat je zo een breder publiek bedient. Een podcast gaat over de essentie, niet over het verwateren van jouw normen als podcaster, of verkwanselen van jouw reputatie onder druk van geld, of de grote massa. Het is het kiezen van een publiek en daarbij blijven, of het kiezen van een concept en dat laten groeien.

Dat verwateren door commerciële belangen zie je vaak gebeuren bij media die gezien worden als een merk zonder idee of overtuiging. Een voorbeeld is ID&T radio, een radiozender die zich genoodzaakt zag om van hardcore dance radio over te gaan naar meer mainstream zender met hier en daar wat dance, omdat de sponsoren/ eigenaren daar meer geld mee verdienen. De pioneerssfeer gaat eraf, andere belangen dan de idealen gaan meespelen, je fans worden klanten, je product is niet meer je leven maar je boterham.

Ik hoop dat dit niet gebeurd voor de meeste podcasts. Adam Curry heeft het over ‘Give up your dayjob and live from your podcast’, maar dat legt een ander belang in het maken van de podcast (het in leven blijven). Je gaat maken wat volgens jou lucratief is, niet persé wat je leuk vind (en wat meestal een podcast een goede podcast maakt).

Ik stem daarom voor: neem een partime baan die veel geld verdiend en doe in je vrije tijd wat je echt leuk vind!