podspinsels IV sponsor addendum

Ik ben opgang, nog een klein stukje over sponsoring, want daar komt immers het geld vandaan.

Zijn we nou af van doelgroepen? Moet de sponsor nou zelf in de markt om een profiel op te stellen door content te sponsoren? Nee! is het antwoord.

Het enige wat sponsoren willen: effectief geld investeren in doelgroepen zodat er voor weinig geld veel mensen op de stoep staan om hun producten af te nemen. Dan is diffusie van de markt alleen practisch voor micro-sponsorship, dus kleine beetjes geld of natura aan veel programmamaker (contentproducent), of gewoon een klein beetje geld aan één contentproducent (de computer winkel op de hoek, of het café waar het programma opgenomen mocht worden.

Maar grote spelers willen die moeite niet nemen, ze nemen voor reclame en productplaatsing ook imagebuilders in dienst. Het zelfde geld voor het inzetten van geld en middelen voor sponsorships. Er komt (of is) een partij die een image van een merk of product analyseert en kijkt waar die het ‘geplaatst’ kan worden. Er wordt door zo’n partij (sponsor broker) dus een sponsorpakket samengesteld, net als TV maar fijnmaziger (niet veel reclame op TV3 en veel op discovery, maar kleine beetjes over meer content-eenheden).

Dan de consument: niets is stommer dan elk uur dezelfde reclame te horen, of nog erger: een reclame die me niet aanspreekt. Dat kan door die product-profielen voorkomen worden. Een product heeft namelijk meerdere contentproducenten die eraan gekoppeld kunnen worden (het profiel). Elke producent neemt met zijn publiek een eigen (al dan niet overlappend) deel van de doelgroep van het product voor zijn rekening. Dus de producent heeft een consumenten-profiel en de sponsor (of een product) ook, die kunnen deels of helemaal overlappen wat het aangaan van een relatie tussen sponsor en contentproducent waarschijnlijker maakt.

Op die manier is het handig om per contentproducent een soort ‘sponsor pool’ op te stellen. Zo’n ‘sponsor pool’ is een portfolio met relevante sponsoren. Bij elke ‘uitzending’ kan een producent zelf kiezen welke sponsor deze keer wordt gebruikt. Zo’n ‘sponsor pool’ kan vanuit de sponsor-broker én, of de contentproducent worden samengesteld. Dus een sponsor-broker denkt: hee, dit product hoort bij dit soort content, en de producent denkt: hee, dat zou een goede sponsor zijn. De relatie en het contract wordt op micro-niveau (per contenteenheid/ aflevering) afgesloten. Dus per aflevering zegt een producent en een sponsor: wij horen bij elkaar. Dat kan een relatie worden, maar hoeft niet.

Omdat er met meer zekerheid te zeggen is wie de consument is, kan de sponsor ook meer risico nemen. Denk aan aanbiedingen aan ‘leden’ van een contentproducent. Dus ik ben lid van een mini-serie, die wekelijks wordt aangeboden en de sponsor bied alleen de kijkers een korting of extratje aan. Dan is er minder kans op dat er gestrooit word, maar verwend door de sponsor.

Op deze manier is er kans voor zowel de producent, de consument als de sponsor om fijner van content te genieten. De sponsor bedekt met zijn budget een groter en exactere doelgroep, met minder risico. De producent put uit meer en geschiktere sponsoren met hart voor de content. De consument krijgt wat hij wilt en raakt positief geprikkeld door zowel de content als de sponsoring.

  • componist21e-eeuw

    ik vraag me af of er een mogenlijkheid bestaat dat ik ook eens een serieuse (micro)sponsor vind?
    ik componeer al ruim 20 jaar eigen muziek, tot op heden heb ik al ruim 2000 stukken gecomponeerd! (op midi file,van de psr8000 yamaha) en hier komen dagelijks nieuwe bij!
    ik bespeel tal van instrumenten,zoals bv: gitaar, drumms,midi resequencer(groovebox), djambay,piano enz enz!
    het is voor mij zeker dat ik ooit eens zad geld zal verdienen met het maken van muziek. maar momenteel ben ik echt afhankelijk van een sponsor, want mijn instrumenten zijn versleten waardoor ik serieus mindergoed kan componeren(dit doordat mijn aanslag gevoeligheid van het keyboard niet meer werkt zoals het hoort!)
    ik zit in de wao en heb dus tijd om zoveel te componeren als ik wil!
    gemiddelt zijn mijn stukken 4 minuten lang en hoofdzakelijk classiek van stijl!
    het is me helaas nog niet gelukt om een (demo)cd te maken, omdat ik geen programma heb die dat doet! (van midi naar wav)
    ik hoop dat u mij een sponsor kunt aanraden of me kan vertellen wat voor stappen ik dien te ondernemen, om op een veilige verantwoorde legale manier met mijn talent eindelijk geld kan verdienen!
    het is nu pas dat ik eindelijk internet ter beschikking heb, hetgeen mijn redding zal zijn(worden)! daarvan ben ik heilig overtuigd!
    ps ik speel niks na ,maar maak eigenlijk altijd unieke eigen stukken!
    pps de site is super!
    bij voorbaat dank voor de genomen,en welicht nog te nemen tijd! hopende op een spoedige positive reactie uwerzijds… met de vriendelijke groeten c scholl
    (componist van de 21e eeuw!)